Yrittäjän henkilökohtainen talouskumppani

0

Tilitoimisto Rätinki tunnetaan erityisesti pk-yritysten taloushallinnon kumppanina. Toiminta perustuu henkilökohtaiseen palvelumalliin, jonka perässä moni yritys on siirtynyt käyttämään Rätingin palveluita.

– Palvelumme kattavat laajasti kaikki taloushallinnon osa-alueet. Palveluihimme kuuluvat tilitoimistopalvelut, sähköisen taloushallinnon palvelut ja asiantuntijapalvelut, kertoo toimitusjohtaja Mikko Sipilä.

Perinteisiin tilitoimistopalveluihin kuuluvat mm. asiakkaan kirjanpito, palkanlaskenta, veroilmoitukset ja tilinpäätökset.

Rätingin sähköiset palvelut mahdollistavat asiakkaan arkirutiineja helpottavia toimintoja, kuten ostolaskujen sähköisen käsittelyn, myyntilaskutuksen, raportoinnin, sähköisen arkiston, käteiskuittien mobiilikäsittelyn ja matkalaskujen laatimisen.

– Sähköiset palvelut myös edesauttavat tilitoimistopalveluiden tuottamista ja lisäävät prosessin kustannustehokkuutta, Sipilä täydentää.

Rätingin asiantuntijapalvelut kattavat yritysten koko elinkaaren ja sen erityistilanteet. Asiakas saa apua mm. yhtiömuodon muutoksissa, yrityskaupoissa, verotuksen optimoinnissa ja yrityksensä rahoituksen suunnittelussa.

Mikko Sipilä arvioi Rätingin pärjäävän alan markkinoilla tällä asiakaslähtöisellä toimintamallillaan.

– Meillä on paljon pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka perustuvat henkilökohtaiseen palveluun ja siihen yhdistettyihin sähköisen taloushallinnon ratkaisuihin. Olemme onnistuneet varsin hyvin myös uusasiakashankinnassa.

Muutakin kuin numeroita

Rätingin perusperiaatteena on Sipilän mukaan tuottaa yrittäjille olennainen informaatio ajallaan, vaivattomasti ja kustannustehokkaasti.

– Kaikkea toimintaamme ohjaavat yhdessä henkilöstön kanssa laaditut arvot: aloitteellisuus, ammattiylpeys, rehellisyys ja henkilökohtaisuus, hän määrittelee.

– Koemme aitoa kiinnostusta asiakkaan liiketoiminnasta. Näemme numeroiden taakse ja reagoimme aloitteellisesti. Jokaisella asiakkaalla on nimetty kirjanpitäjä. Autamme asiakasta menestymään omalla osaamisellamme.

Kasvua osakkuusyhtiö -mallilla

Rätinki-Yhtiöiden juuret ulottuvat yli 20 vuoden päähän. Yrityksen perusti Arto Marttila Oulunsalossa vuonna 1994. Vuonna 2013 yrityksen nimeksi vaihdettiin omistusjärjestelyjen yhteydessä Rätinki. Nimi on lainattu yhtiön Nivalan yksikön alkuperäisestä toiminimestä ”Nivalan Rätinki Oy:stä”.

– Rätinki on murresana. Se kertoo erinomaisesti juuristamme Pohjois-Suomessa ja myös kuvaa hyvin toimialaamme, Sipilä toteaa.

Nykyisin Rätinki-Yhtiöt toimii kuudessa eri toimipisteessä Pohjois-Suomessa. Henkilöstöä on kaikkiaan yli 30 ja yhtiön liikevaihto ylittää reippaasti kahden miljoonan euron rajan.

Rätingin tavoitteena on kasvaa edelleen.

– Haemme kasvua kovalla myyntityöllä ja maakunnissa osakkuusyhtiö -mallilla. Myös jalansijan saaminen pääkaupunkiseudulla on tähtäimessämme, Mikko Sipilä kertoo.

Osakkuusyhtiö -mallissa Rätinki perustaa sopivan yrittäjäpersoonan kanssa yhteisen tilitoimistoyrityksen, jossa yrittäjällä on enemmistöomistus. Kaikki osakkuusyhtiöt toimivat Rätingin toimintamallin mukaisesti.

– Tuemme niiden toimintaa koulutuksen, jatkuvan seurannan, ohjauksen ja erilaisten tukipalveluiden muodossa. Yrittäjä toimii siis valmiiksi kehitetyllä liiketoimintamallilla ja tunnetulla brändillä.

Osakkuusyhtiöt saavat Rätinki -yhteistyöstä käytännön hyötyä monin eri tavoin.

– Yrittäjää ei jätetä yksin, vaan hän on osa isompaa kokonaisuutta. Kiireen tai lomien aikana yrittäjä voi siirtää taloushallinnon töitään Rätingin hoidettaviksi. Hankimme osakkuusyhtiöille asiakkaita, huolehdimme markkinoinnista. Lisäksi yrittäjä saa valmiit ohjelmistoratkaisut ja IT-ylläpidon.

Rätingin osakkuusyhtiö -mallilla toimivat jo yhtiön toimipisteet Nivalassa ja Kemissä sekä Rakennus-Rätinki Oulunsalossa, joka on erikoistunut pelkästään rakennusliikkeiden taloushallintoon.

Erinomaisia tuloksia Novia-yhteistyöllä

Rätinki Oy hakee aktiivisesti asiakassegmenttejä, joille tarjota kustannustehokkaita tilitoimistopalveluita.

Yksi esimerkki toimenpiteistä on yhteistyössä Novia Finlandin kanssa toteutettu kampanja, joka suunnattiin toiminimiyrityksille. Nyt toiminimikampanja laajenee valtakunnalliseksi.

– Yhteistyö Novian kanssa on ollut hedelmällistä. Tulokset ovat erinomaisia. Neljän kuukauden aikana toteutetulla kampanjalla saimme yli 70 uutta asiakasta, Mikko Sipilä sanoo.

– Erityisen mukavaa on ollut huomata, että Novian porukka on joustavaa ja toimintamallia pystytään hiomaan vaikka kesken palvelutuotannon. Avoin ja välitön kokemus kaiken kaikkiaan!

Mikko Sipilä kertoo arvostavansa myös sitä, että hän asiakkaana pääsee suoraan keskustelemaan buukkauspuheluita soittavien Novian työntekijöiden kanssa.

– Sieltä saan sen aidoimman ja suodattamattoman palautteen!

 

Teksti ja kuvat: Riitta Niskanen

Share.