Yrittäjän apuna täyden palvelun IPR-talo

0

Yrittäjä ei aina edes itse tunnista omaa erinomaisuuttaan ja ideoidensa merkitystä liiketoiminnalle.

Menestyksen kannalta on olennaista, että innovaatio kytketään heti sen synnystä lähtien liiketoimintaan, sanoo Tuomas Matila Berggren Oy Ab Oulun-toimistosta.

Immateriaalioikeudellisia eli IPR-palveluja tarvitsevat yritykset laidasta laitaan. Berggrenin asiakkaisiin kuuluu niin kansainvälisiä pörssiyhtiöitä ja maineikkaita bränditaloja kuin pieniä start up -yrityksiäkin.

– Autamme kaikkia asiakkaitamme tunnistamaan erinomaisuutensa sekä siinä, miten ideat kannattaa suojata ja miten ne voi kaupallistaa tehokkaasti. Innovaatioihin sijoitetut rahat pitäisi saada takaisin.

Tärkeintä on tunnistaa tarve

Berggrenin IPR- palveluista ovat tavallisimpia patentit, mallisuojat ja tavaramerkit.

– Näiden lisäksi toimintamme tukijalkoja ovat suojaussalkun hallinta, kehittämämme Greip-keksintökalu ja keksintöjen kaupallistaminen, Tuomas Matila täydentää.

Ensin on kuitenkin tunnistettava suojauksen tarve.

– Yrittäjät itse eivät välttämättä tunnista tarvetta IPR-suojaukseen. Ajatellaan, että keksinnön tai parannuksen pitäisi olla Edison -tasoinen innovaatio. Varsinkin pk-yrittäjä,  jolla menee hyvin, jatkaa tyytyväisenä. Kuitenkin pienenkin keksinnön suojauksella voitaisiin tehdä jotain vielä isompaa. Usein arvokkaat keksinnöt ovat vain pieniä parannuksia tunnettuun tekniikkaan.

– Yrittäjän on myös hyvä miettiä, miksi asiakas ostaa juuri meidän palvelumme tai tuotteemme. Onko se teknisesti muita parempi vai onko kyseessä brändiasia. Nämä erottuvuustekijät tulisi suojata hyvin tavaramerkein tai patentein.

Räätälöityjä palvelupaketteja

Berggrenin toiminnan periaatteena on räätälöidä sopiva palvelupaketti jokaiselle asiakkaalle.

– Tärkein ominaisuutemme ovat isot korvat, joilla kuuntelemme kunkin yrityksen tarpeet ja osaamme tarjota  tilanteeseen sopivan IPR-ratkaisun. Mitä se sisältää, riippuu yrityksen toimialasta, koosta ja siitä, missä vaiheessa yritys tai tuote on polullaan, Tuomas Matila sanoo.

Jokainen asiakas saa myös oman yhteyshenkilönsä, jonka kanssa hän voi asioida. Sekin on mahdollista, että Berggrenin työntekijä käy muutamana päivänä viikossa tai kuukaudessa asiakkaan luona tekemässä työtään.

Suojaus on vahva kilpailuetu

Immateriaalisten oikeuksien suojaaminen tuo yritykselle monenlaista etua.

– Tärkein on kilpailuetu. Oman tuotekehityksen takia kannattaa keksinnöt suojata. Jos eri kohtia tuotekehityksessä on suojattu patentein, pienenee kilpailijoiden halu kopioida niitä.

Tuomas Matila muistuttaa myös IP-suojauksen merkityksestä yrityksen yhteistyökumppaneille ja rahoittajille.

– Monet rahoittajat vaativat asiakkaaltaan ensimmäisenä IPR-selvitystä ja tuotteiden suojausta. Samoin yhteistyökumppanit.

– Kun yrittäjä esittelee tuotettaan tai keksintönään, se julkistuu. Jos sitä ei ole suojattu, ideasta tulee vapaata riistaa. Messuilla tätä kuulee tosi paljon. Kun yrityksessä on syntynyt idea, on viisasta arvioida asiantuntijan kanssa, mitä siitä voidaan suojata ennen julkistamista.

Alansa suurin toimija

Berggren on Suomessa alansa suurin toimija. Yhtiön palveluksessa on 160 asiantuntijaa yhdeksällä  paikkakunnalla. Vastikään Berggren avasi toimipaikan myös Yhdysvalloissa.

80 toimintavuotta ovat tuoneet Berggrenille paljon kokemusta ja näkemystä alalla. Näitä vahvuuksia täydentävät laaja palvelupaketti ja ainutlaatuinen Greip -työkalu.

– Olemme tuoneet alalle uutta ja muokanneet alaa Suomessa, jopa Euroopassa, Tuomas Matila toteaa.

Berggrenin tulevaisuus näyttää lupaavalta.

– Meillä on uskallusta hakea kasvua ulkomailta ja etsiä uusia palvelumalleja.

Berggren Oy Ab Oulu

Sepänkatu 20, 90100 Oulu

+358 10 227 2000

email: etunimi.sukunimi@berggren.fi

www.berggren.eu 

Teksti ja kuvat: Riitta Niskanen

 

Uusia asiakkaita Novia-yhteistyöllä

Berggren Oy Ab ja Novia Finland Oy ovat yhdistäneet osaamisensa Berggrenin uusasiakashankinnassa. Oulun kampanja on jo toteutettu ja nyt on meneillään Helsingin kampanja. Valtakunnallinen kampanja on käynnistymässä

Tuomas Matila on tyytyväinen Novia-yhteistyöhön.

– Novian kartoittava buukkaus toimii. Monessa yrityksessä ei tiedosteta keksinnön merkitystä tai ei  tiedetä mihin ottaa yhteyttä sen suojaamisessa.  Novian ammattitaitoiset myyjät ovat saaneet aikaan  paljon kontakteja, jotka ovat avanneet ovet meidän asiantuntijoillemme.

Puhelimitse tehtävät yhteydenotot on suunniteltu tarkasti.

– Teemme yhdessä Novian kanssa listan puhelujen kohteista. Tämä vaihe on meidän alallamme tosi tarkkaa. Varmistamme, että Noviasta ei soiteta asiakkaidemme suorille kilpailijoille eikä meidän omille asiakkaillemme, Matila selvittää.

– Listan tekemisessäkin Novialla on erikoisosaamista. Jos haluamme listalle tietyn toimialan tai tietyn liikevaihdon yrityksiä, he pystyvät auttamaan.

Novia Finlandin ammattitaitoinen henkilöstö ei myy puhelimitse mitään. Kyse ei ole myöskään Berggrenin myynnin ulkoistamisesta.

– Soittajat vain selvittävät, voisiko yrittäjällä olla tarvetta tavata meidät. Kun yhteydenotosta sovitaan, tapaamme yrittäjän, kuuntelemme häntä ja omalla ammattitaidollamme arvioimme miten voisimme häntä auttaa.

Tuomas Matilan mukaan yrittäjät ovat ottaneet Noviasta tulleet puhelut vastaan varsin positiivisesti. Tapaamisia on sovittu jo tähän mennessä paljon.

– Novia Finlandin koko palvelukonsepti on erinomainen ja tuloksia tulee!

Share.