Valtakunnallinen myynnin moniosaaja

0

Myynnin ja markkinoinnin palveluyritys Novia Finland Oy on kasvanut viime vuosina jo yli 200 henkeä työllistäväksi myynnin moniosaajaksi. Vuonna 1986 perustettu yritys on yksi alan vanhimmista toimijoista Suomessa.

– Novia on nyt 26-vuotiaana energisessä iässä oleva nuorekas myynnin tehomylly, jolla on jo vankka kokemus, mutta silti innokas tekemisen meininki, hymyilee toimitusjohtaja Lippo Mikola.

Novia on tähän asti tunnettu ennen kaikkea telemarkkinointiliiketoiminnastaan ja palkittiinkin vuonna 2010 Las Vegasissa maailman parhaana contact centerinä. Nyt liiketoimintaa ollaan laajentamassa kattamaan myynnin palveluvalikoimaa laajemminkin.

– Viime syksynä pistettiin vähän kuvioita uusiksi. Uuden visiomme mukaisesti olemme vuoteen 2017 mennessä Suomen monipuolisin ja ylivoimaisin myyntiorganisaatio. Telemarkkinoinnissa osaamisemme on kansainvälisesti huipputasoa, ja se on nyt ja tulevaisuudessakin kivijalkamme. Sen rinnalle nousee nyt lisäksi ja täydenykseksi myös muita vahvoja myynnin palveluita, Mikola kertoo.

Parhaalla palveluvalikoimalla myyntialan edelläkävijäksi

Uuden vision myötä strategiatasolla on laitettu tuulemaan. Uusi strategiasuunnitelma laadittiin valmiiksi marras-joulukuun vaihteessa ja siitä suoraan toimeenpanoon. Käyntimyyntiä tekevä valtakunnallinen aluemyyntiorganisaatio perustettiin heti vuoden alussa ja sen myötä Novia toimii kaikilla keskeisillä talousalueilla Suomessa. Novian palvelutarjoomaan kuuluvat myös sähköinen suora, maan parhaat B2B-osoitteistot sekä kohdennetut markkinointimediat.

– Monipuoliset myyntikanavat sekä tuotepaletti, joka koostuu omista tuotteista ja vahvoista kumppanuuksista, muodostavat ylivoimaisen myyntiorganisaation. Kokonaisuus mahdollistaa paitsi optimaalisimman myyntikanavan mille tahansa tuotteelle myös ison volyymin. Monikanavaisuuden kautta tavoitamme loppuasiakkaan kullekin tuotteelle ominaisimmalla tavalla ja kanavat myös tukevat toisiaan erinomaisesti, Mikola kertoo.

Uusi strategia nimettiin popcorn-strategiaksi, kun vapaalla kädellä fläpille piirretty kuva uusista toiminnoista näytti vahvasti popcornilta. Henkilöstö on ottanut strategian omakseen ja sen viestintä sekä talon sisällä että ulkopuolella on ollut hauskaa ja persoonallista: henkilöstötapahtumissa sekä esimerkiksi rekrytointimarkkinoinnin yhteydessä on tarjottu popcornia.

– Olemme onnistuneet hienosti siinä, että jokainen novialainen tietää, mihin yhtiö on menossa ja ymmärtää oman työnsä merkityksen strategian toimeenpanossa. Henkilöstön sitoutuminen strategiaan on ollut jopa hieman liiankin innokasta. Teho on yksi Novian arvoista, mutta tämä tehokkuus on kyllä silmiinpistävän huikeaa. Tässä on pitänyt aivan toppuutella ihmisiä ja muistuttaa, että puhuttiin viiden vuoden strategiasta – ja että ei nyt ihan puolessa vuodessa tarvitsekaan kaiken olla valmista, Mikola kertoo.

Tutkitusti erinomainen työpaikka

Novia panostaa jatkuvasti myös henkilöstön hyvinvointiin ja työviihtyvyyteen. Yrityksessä uskotaan, että kun henkilöstö viihtyy työssään, se tuottaa lisäarvoa myös asiakkaille.

– On selvää, että myös asiakkaamme arvostavat satsauksiamme yrityskulttuuriimme – kun kumppanina on yritys, jonka henkilöstö aidosti viihtyy työssään, voi odottaa myös huipputuloksia. Näiden kahden tekijän yhteyden me olemme pystyneet osoittamaan, Lippo Mikola kertoo.

Innostavan ja kannustavan työilmapiirin rakentaminen on tietoinen valinta, ja näytöt sen onnistumisesta ovat vahvat. Novia on osallistunut neljänä vuonna peräkkäin Suomen parhaat työpaikat -tutkimukseen ja tulokset ovat ylittäneet kaikki odotukset: sijoitus Suomen parhaat työpaikat 2012 -listan yleisessä sarjassa oli viides. Yritys on ollut joka vuosi kymmenen parhaan työpaikan joukossa.

– Yrityskulttuurimme perustuu vahvoihin arvoihin, positiiviseen tekemisen meininkiin ja ainutlaatuiseen yhteishenkeen – siihen, että henkilöstö aidosti tuntee onnellisuutta ja ylpeyttä työstään. Uskoakseni tämä kokemus vain vahvistuu uuden strategian myötä, kun myyntineuvottelijoiden toimenkuvat ovat entistä monipuolisempia ja yrityksen sisällä on mahdollisuus kehittyä todelliseksi myynnin moniosaajaksi, Mikola kertoo.

Yhteystiedot

Novia Finland Oy

Osoite
Isokatu 56
90100 Oulu

Toimitusjohtaja
Lippo Mikola, 08 552 8801
Gsm 040 552 8801
lippo.mikola@noviafinland.fi

www.noviafinland.fi

Share.