Turvallista ja laadukasta matkustamista

0

Liikennöitsijät elävät suurten muutosten keskellä. Oikean strategian löytäminen liiketoiminnan perustaksi on entistä tärkeämpää.

Dahl-linjaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Vidar Dahl sekä myyntiä ja ajojärjestelyitä hoitava ajomestari Jonas Dahl tietävät, mitä muuttuvassa toimintaympäristössä menestyminen edellyttää Dahl-linjaliikenne Oy:n kokoiselta yritykseltä.

– Pienen yrityksen resurssit ovat rajalliset, ja sen takia on keskityttävä ydinosaamiseen. Me päätimme vuosituhannen vaihteessa keskittyä nimenomaan tilausliikenteeseen. Sillä oli ratkaiseva vaikutus siihen, että olemme pystyneet kehittämään toimintaamme ja keskittymään pitkäkestoisesti asiakaspohjan luomiseen, Vidar ja Jonas Dahl kertovat.

Satsaus laatuun

Vuonna 2012 yritys viettää 50-vuotisjuhlavuottaan. Juhlapuheissa puhutaan paljon laadusta, mutta Dahl-linjaliikenne Oy:ssä on satsattu vahvasti siihen, että laatu on todella viety toiminnan tasolle. Niin asiakaspalvelussa kuin kalustossa.

Siitä lähtien kun yritys keskittyi tilausliikenteeseen, se on investoinut määrätietoisesti kaluston uudistamiseen. Sen ansiosta asiakkaat saavat matkustaa busseissa, jotka ovat turvallisia ja palveluvarustukseltaan nykyaikaisia. Busseja yhtiöllä on käytössään viisi, ja yksi osa turvallisuutta on se, että kaikissa busseissa on alkolukot.

– Huollot teetätämme merkkiliikkeessä, koska autojen tekninen kehitys on ollut todella nopeaa. Merkkiliikkeen tekemä huolto lisää luotettavuutta ja turvallisuutta. Sen lisäksi merkkiliikehuollot varmistavat sen, että autojen hinnat pysyvät hyvinä jälkimarkkinoille, Jonas Dahl sanoo.

Asiakkaan näkökulmasta laatu tarkoittaa myös kokonaisvaltaista palvelua. Sen mahdollistaa yhteistyö samoissa tiloissa toimivan Kokkolan Matkatoimiston kanssa, jonka pääomistajana toimii Vidar Dahl. Hän on pääomistaja myös Dahl-linjaliikenne Oy:ssä.

– Kun olemme itse suunnittelemassa, järjestämässä ja jopa ajamassa matkoja, se lisää ymmärrystä asiakkaiden tarpeisiin. Pystymme tarjoamaan asiakkaille muutakin kuin pelkän kuljetuksen paikasta toiseen, ja samalla saamme heiltä suoran palautteen. Sen ansiosta pystymme kehittämään toimintaamme jatkuvasti.

– Matkatoimiston ansiosta pystymme lisäksi järjestämään asiakkaille rajattomat mahdollisuudet matkustamiseen. Matkajärjestelyn ei tarvitse rajoittua pelkkään bussiin, sillä voimme myydä kokonaisuuksia ohjelmapalveluineen, majoituksineen ja jatkoyhteyksineen, Jonas Dahl esittelee.

Koulutusta kuljettajille

Vidar ja Jonas Dahl korostavat ammattitaitoisen kuljettajan merkitystä.

– Matka voi olla miten hyvin tahansa suunniteltu, mutta viime kädessä kuljettaja vaikuttaa asiakkaisiin eniten. Sen takia suhtaudumme kuljettajien koulutukseen hyvin myönteisesti, Dahlit sanovat.

Heidän mukaansa kuljettajan tärkein ominaisuus on rauhallisuus. Hyvien ajotaitojen lisäksi kuljettajalta vaaditaan psykologista silmää toimia oikealla tavalla erilaisten ihmisten kanssa erilaisissa tilanteissa. Oli kyse koululaisryhmistä, eläkeläisistä, urheiluihmisistä tai yritysasiakkaista.

Alan tulevaisuuteen Dahlit suhtautuvat luottavaisesti.

– Linja-autolla matkustaminen on helppoa ja varsin edullista. Meidän pitää kuitenkin pysyä mukana kehityksessä ja vastata asiakkaiden vaatimuksiin. Kun puhutaan esimerkiksi yritysasiakkaista, heille pitää voida tarjota uusia palveluita, kuten langattomia yhteyksiä ja kokouspalveluita myös bussimatkan aikana.

Yhteystiedot

Dahl-linjaliikenne Oy

Osoite
Sokojantie 736
67500 Kokkola

puh.
+358 (0)6 8229 202

fax
+358 (0)6 8238 346

email
myynti@kokkolanmatkatoimisto.fi

www.dahlbus.fi

Share.