Tietomaa yllättää ja viihdyttää

0

pp-tietomaa5Suomen ensimmäinen tiedekeskus, oululainen Tietomaa, esittelee tiedettä helppotajuisesti ja usein yllättävästä näkökulmasta. Jotka ovat meidät löytäneet, ovat meistä tykänneet, myhäilee Tietomaan viestintäsuunnittelija Sampo Puoskari.

Tutkimusten mukaan kävijät ovat pisteyttäneet Tietomaan yhdeksi maan parhaimmista matkailukohteista.

-Vahvuuksiamme on toimintakonsepti, jossa tieteen ohella otetaan viihteellisyys esille. Emme ole kurttuotsaisia tiedemiehiä, vaan haluamme kaikenikäisten viihtyvän Tietomaassa, Sampo Puoskari  määrittelee.

Kävijä viipyy tiedekeskuksessa keskimäärin neljä tuntia. Katseltavaa ja koettavaa riittää, sillä tarjolla on kaikkiaan yli 150 kohdetta ja Suomen suurin jättielokuvateatteri. Lisäksi jo itse miljöö, historiallinen kolmikerroksinen rakennus sokkeloineen ja näköalahissillä varustettuine torneineen, on monen mielestä kokemisen arvoinen ”tiedelinna”.

Teemanäyttelyissä kassamagneetteja

Tietomaan monipuolisista kohteista osa on pysyviä, osa vaihtuvia teemanäyttelyitä.

-Viime vuosina olemme joka toinen vuosi avanneet näyttelyn, josta tiedämme tulevan kassamagneetti. Sellainen tullee olemaan ensi syksynä avattava X vai Y-näyttely, joka kysyy onko miehissä ja naisissa eroja, Sampo Puoskari kertoo.

-Emme kuitenkaan ole myyneet koko sieluamme markkinavoimille. Tietomaassa on myös näyttelyjä, jotka eivät kiinnosta niin paljon suurta yleisöä, kuten taannoinen geeniteknologian näyttely.

Tässä onkin Tietomaan idea. Tiedekeskuksessa jokainen löytää jotain elämyksellistä. Eriaiheisia teemanäyttelyjä on koko ajan meneillään 5-6.

Kestosuosikit pysyvät
vuodesta toiseen

Vaihtuvien teemanäyttelyjen ohella Tietomaassa on parikymmentä pysyvää näyttelykohdetta, jotka ovat joko niin suuria tai niin suosittuja, että niitä ei oteta pois.

Esimerkiksi Puolustusvoimien Tietomaalle lahjoittama Drakenin ohjaamosimulaattori innostaa vuodesta toiseen ihmisiä kokemaan lentämisen elämyksiä. Yhtä suosittu on vuoristoratasimulaattori.

-Pieniä kestosuosikkeja on fakiiripeti, joka tuli aikoinaan johonkin lasten näyttelyyn. Aina kun se on hetken huollossa, tulee yleisöltä tiedusteluja missä fakiiripeti, Puoskari kertoo.

Supersuosikki on myös urheilunäyttely, joka on vetänyt väkeä 15 vuotta. 2-3 vuoden välein kestonäyttelyä on uusittu. Nyt on meneillään neljän versio.

pp-tietomaa3Ideoita omasta päästä ja maailmalta

Pyörää ei keksitä tiedekeskuksessakaan uudestaan, vaan Tietomaan väki kiertää ympäri maailmaa noukkimassa hyviä ideoita ja toteuttaa ne Oulussa vielä himpun verran paremmin.

-Esimerkiksi X vai Y-näyttelyä varten porukka kävi Ranskassa tutustumassa vastaavaan näyttelyyn, viestintäsuunnittelija kertoo. Ruotsista tuli tammikuussa avattu Bagdad-näyttely, jossa matematiikkaa esitellään draaman keinoin.

-Meillä on myös paljon omia ideoita, mutta aika vaikeaa on löytää jotain ennennäkemätöntä. Silti mm. musiikkinäyttely, joka avattiin viime vuoden toukokuussa, on meillä ensimmäinen laatuaan.

Tietomaan periaatteena on esitellä Oulussa aina jotain sellaista, jota ei ole ollut aikaisemmin tai jota ei ole ollut esillä pitkään aikaan.

-Näyttelyä rakennettaessa asetumme lapsen ja nuoren asemaan, mutta haluamme myös aikuisen oppivan jotain, Sampo Puoskari kiteyttää.

Samalla porukalla 20 vuoden ajan

Tietomaan monipuolisten kohteiden käytännön toteuttaminen asettaa henkilökunnalle melkoisia haasteita. Onneksi Tietomaan kaikki 11 päätoimista työntekijää ovat kokeneita ja omaavat monipuolisia taitoja sekä kyvyn innostua asioista yhä uudelleen.

Suurin osa Tietomaan näyttelyistä rakennetaan itse. Vuosien mittaan niiden tekijöille on syntynyt tarkka näkemys siitä, millaisia kohteiden pitää olla.

-Ainakin niiden täytyy kestää monenlaista käyttööä ja kaikki väärinkäytöt, joita ikinä voi kuvitella. Meillä pitää kaikki olla suurinpiirtein jaloteräksestä tehtyä ja betoniin valettua, Puoskari hymähtää.

Koululaisryhmien suosittu kohde

Tiedekeskus perustettiin vuonna 1988, kun oululaiset päättivät profiloitua hightech-kaupungiksi. Tietomaasta piti tulla showroom oululaisille keksinnöille, ja sitä se olikin aluksi. Vuosien mittaan toiminta kehittyi tiedekeskukseksi, jossa opitaan ja viihdytään.

Tietomaalla on kaksi selkeää pääkohderyhmää: koululaiset ja lapsiperheet. Etenkin koululaisryhmiä tiedekeskuksessa käy tiuhaan tahtiin. Sesonkiaikaa on kevät.

-Kävijöistä 53-55 prosenttia on alle 16-vuotiaita, 45-47 prosenttia aikuisia. Emme siis ole vain lasten kohde, Sampo Puoskari toteaa.

Myös yritykset ovat löytäneet Tietomaan. Sen tilat soveltuvat mitä erilaisimpiin yritystilaisuuksiin kokouksista virkistyspäiviin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATavoitteena lisää vetovoimaa

Vuonna 1996 Tietomaa siirtyi kokonaan Oulun kaupungin omistukseen ja sen itsenäiseksi yksiköksi, jossa käy noin 60 000 kävijää vuodessa. Oulun mittakaavassa määrä on valtava.

Vuonna 2013 Tietomaa sekä läheisyydessä sijaitsevat Pohjois-Pohjanmaan museo ja taidemuseo yhdistyvät. Tavoitteena on kokonaisuus, jossa tiede, taide ja historia muodostavat Oulun ja jopa koko Pohjois-Suomen vetävimmän matkailukohteen.

Tietomaan omiin toiveisiin kuuluu tilojen peruskorjaus ja lisätilojen saaminen. Talon ylpeys, jättielokuvateatteri, on Sampo Puoskarin mukaan erityisen tärkeä kehittämiskohde.

-Teatterin tiededokumentit ovat aivan mahtavia elämyksiä kaikille. Koulut saavat myös niihin liittyvää materiaalia, joten elokuvatkin tukevat oppimista. Jos elokuvateatterin halutaan säilyvän, sen laitteisto tarvitsee digitalisointia tai muuntamista suoraan 3D:ksi.

(Kuvat: Tiedekeskus Tietomaa)

Yhteystiedot

Tiedekeskus Tietomaa

Osoite
Nahkatehtaankatu 6
90130 Oulu

puh.
08 5584 134
044 703 1335 (kokouspalvelut)

email
myynti.tietomaa@ouka.fi, palvelupiste.tietomaa@ouka.fi

www.tietomaa.fi

Share.