Oulussa uusi kehittämisen meininki

0

pp-oulu-intro.jpgOulun elinkeinoelämän kehittämistyössä tapahtuu paljon ja monella rintamalla. Osaamiselle haetaan uusia suuntia. Oulun matkailullista vetovoimaa terästetään, samoin Oulu-brändiä. Pisteenä iin päällä on yrittäjien palvelujen keskittyminen yhden luukun taakse.

 

Oululaisella elinkeinojen kehittämistyöllä on kaksi peruspilaria: Oulu inspiroi -innovaatiostrategia ohjelmakaudelle 2007-2013 sekä Oulun kaupungin, yliopiston, ammattikorkeakoulun, VTT:n ja Technopoliksen yhteinen Triple Helix -sopimus.

Lisää kansainvälisyyttä

Oulu inspiroi -innovaatiostrategian keskeinen viesti on eri toimijoiden innostunut ja ennakkoluuloton ja tavoitteellinen yhteistyö, minkä uskotaan vahvistavan Oulun johtavaa asemaa kehityksen seuraavassa aallossa. Samalla kehittämistyön painopistettä on siirretty hautomoyrityksistä kasvuyrityksiin.

– Kasvuyrityksiä löytyy jo kaikilta aloilta. Kun ne pääsevät avaamaan vientimarkkinoita, on vaikuttavuus todella suuri, uskoo Oulun elinkeinojohtaja Mikko Karvo.

Triple Helix -sopimus määrittelee tarkemmat etenemissuunnat, joilla Oulun halutaan pysyvän mukana maailmanmarkkinoiden uusimmissa kehitystrendeissä.

Internet-tutkimus kulminoituu Oulun yliopistolle sijoittuvaan CIE- internetkeskukseen. Vesiosaamisen keskus CEWIC syntyy Technopolis Laanilaan, entisiin Kemiran tiloihin. Yliopistolla toimiva Martti Ahtisaari -instituutti edistää kansainvälistä liiketoimintaa. Hyvinvointialan kehittämistyössä ovat mukana monet yritys-, tutkimus- ja koulutustahot. VTT:n johdolla kehitetään painettavaa elektroniikkaa.

– Kaikilla näillä osaamisen alueilla on tapahtumassa jotain. Uskon, että jatkossa uudet innovaatiot eivät synny enää niinkään klusterien sisällä kuin niiden rajapinnoissa. Esimerkiksi oululaista ICT-osaamista hyödynnetään ympäristö- ja hyvinvointipalveluissa tai esimerkiksi verkkokaupassa, joka perustuu nettiteknologiaan, Mikko Karvo toteaa.

– Kun kehittämisen filosofia kytkeytyy näihin uusiin bisnesmalleihin, syntyy kokonaan uusi tapa toimia, hän lisää.

Oulun elinkeinojen kehittämistavoitteet tähtäävät perimmiltään samaan pisteeseen, kansainvälisyyteen. Samaa tavoittelee keväällä 2009 valmistuva Barents-strategia, joka on Mikko Karvon mielestä erinomainen esimerkki kansainvälistymisestä lähialueella.

– Barentsin alueella ovat valtavat kaasu- ja öljykentät, joita tulevaisuudessa hyödynnetään. Ovien aukaiseminen pk-yrityksille näille markkinoille on nyt tärkeää.

Houkutteleva matkailukohde

Oulusta ei puhuta enää vain teknologiakaupunkina, vaan Oulu-brändin halutaan sisältävän paljon enemmän. Uusi brändi palvelisi koko yritystoimintaa laajasti.

– Nyt puhutaan myös matkailusta, joka perustuu luontoon, ostosmahdollisuuksiin ja kulttuuriin. Tästä on tarkoitus koostaa laaja-alainen brändi, jota käyttäisimme yhdessä Oulun tunnettuuden lisäämiseksi, elinkeinojohtaja sanoo.

Oulun seudulle on juuri valmistunut myös matkailun master plan, joka tähtää erityisesti matkailun ohjelmapalvelujen tehostamiseen. Oulun ja maakunnan kohteisiin voitaisiin järjestää vierailuja ympäri vuoden.

– Olemme turvallinen ja monipuolinen matkailukohde, joka pystyy tarjoamaan monenlaisia  elämyksiä. Oulun seudulla käydään nyt lähinnä Norjasta, Venäjältä ja Ruotsista, mutta varmasti kiinnostamme myös keskieurooppalaisia. Uskomme, että lentomatkailukin nousee vielä ja sen kehittämiseen pitää panostaa, Mikko Karvo toteaa.

-Tärkeintä olisikin kehittää nyt Oulun lentoasemaa. Työ on hyvässä liikkeessä. Lentoasemaa laajennetaan ja sinne saadaan kauan kaivattuja matkustajasiltoja ja -tiloja.

Palvelut yhdeltä luukulta

Oululaista elinkeinoelämää konkreettisesti palveleva ja odotettu uudistus toteutuu, kun Oulu Innovationin, Ouluseutu Yrityspalvelujen ja Wellness Instituutin palvelut yhdistetään. Tavoitteena on, että se tapahtuisi vuoden 2010 alussa.

– Yhden luukun periaate merkitsisi isompaa, paremmin johdettua ja asiakaslähtöisempää yhtiötä, jonka toiminnoissa ei ole päällekkäisyyksiä. Yrittäjän tai yrittäjäksi aikovan ei tarvitse juosta kyselemässä mistä löytyy apua, vaan häntä voidaan palvella mahdollisimman monipuolisesti yhdeltä luukulta, Mikko Karvo summaa.

{gallery}pp-oulunkaupunki{/gallery}

Oulun kaupunki
osoite Kirkkokatu 2A
90100 Oulu
puh.08 558 410 (keskus)
email etunimi.sukunimi@ouka.fi
www.ouka.fi
Share.