– Toimimme reaaliaikaisena ”kuljetusyhtiönä” sähköntuottajien ja asiakkaiden välillä varmistaen asiakkaiden sähkönsaannin vuo- rokauden jokaisena hetkenä, kertoo verkkopäällikkö Vilho Moisio.
Kehitystyötä vuosituhannesta toiseen
Yhtiön henkilökunta oli 1990-luvulla keskeisessä roolissa, kun Suo- meen kehitettiin valtakunnallinen verkkostandardi, joka ohjaa ta- paa, kuinka jakeluverkkoja rakennetaan tänä päivänä Suomessa.
Ennen vuosituhannen vaihdetta yhtiön toiminnalle myönnettiin ISO 9001 laatusertifikaatti. Moisio kertoo, että laatujärjestelmän toimintaperiaatteet muodostavat perustan tämänpäiväiselle ”Verk- kovisio 2030” -hankkeelle, jolla valmistaudutaan vastaamaan ener- giariippuvaisen yhteiskunnan nopeasti muuttuviin tarpeisiin.
– Vision toteutuksen keskeisimpinä tavoitteina on edelleen vä- hentää luonnonolosuhteiden aiheuttamien sähkökatkosten määrää sekä taata asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukainen sähkönlaa- tu, sanoo Moisio.
Tietojärjestelmät taitureiden käsissä
Verkko Korpela Oy:n henkilökunnan tietojärjestelmien käytön osaa- minen on muutettu taloudellisesti ja toiminnallisesti tehokkaaksi sähköverkkotoiminnaksi.
– Kun asiakas soittaa meille, näemme tietokoneeltamme hyvin paljon asioita kohteesta ja voimme toimia tavallaan näkymättömi- nä asiakkaan pihamaalla, Moisio kertoo. – Esimerkiksi sähköverkon kuntotietoja hallinnoidaan kunnon- hallintajärjestelmällä, jolla voidaan paikallistaa korjausta edellyttä- vät kohteet, mikä mahdollistaa tarvittavien toimenpiteiden oikea- aikaisen toteutuksen. Näin pystytään ennaltaehkäisemään vikojen syntymistä, mikä olisi yli kolmentuhannen kilometrin mittaisessa sähköverkossa haastava tehtävä ilman tietojärjestelmiä, jatkaa verkkopäällikkö.
Kaukokäyttöjärjestelmä taas mahdollistaa suurjännitevikojen paikallistamisen automaattisesti, minkä ansiosta aiemmin parikin tuntia kestäneet katkokset voidaan korjata nykyisin jopa muuta- massa minuutissa.
Kaiken takana on henkilökunta
Verkko Korpela Oy:n toiminnan laatu ja henkilökunnan osaaminen näkyvät häiriöttömänä sähköntoimituksena ja paikallisena asiakas- palveluna. Mahdollisessa vikatilanteessa yhtiöllä on omalla alueel- laan käytettävissä yli 40 sähköalan ammattilaista.
– Paikallisten ammattilaisten käyttö nopeuttaa vikojen korjaus- ta ja lyhentää siten sähkökatkosten pituutta, muistuttaa Moisio. Hyvä laatu onkin Verkko Korpela Oy:lle kunnia-asia.
|