ESP panostaa uusiin palveluihin ja tulevaisuuteen

0

pm-esp.jpgEtelä-Satakunnan Puhelin Oy panostaa nyt aktiivisesti tulevaisuuteen ja nykyaikaisiin tietoliikenteen palveluihin. Unohtamatta pitkiä, yli 100-vuotiaita perinteitään, ja vahvaa paikallisuuttaan.

ESP:n toimitusjohtaja Antti Korpela ja myyntipäällikkö Jukka Kallio ovat olleet puhelinyhtiön palveluksessa yli 20 vuotta. Molemmat ovat samaa mieltä: viimeisen kymmenen vuoden aikana toiminta on muuttunut enemmän kuin sadan vuoden aikana ennen sitä.

Hyvä esimerkki on perinteisten lankaliittyminen väheneminen noin 900:llä vuodessa. ESP:n asiakkailla oli kymmenen vuotta sitten lähes 12 000 lankapuhelinliittymää, nyt enää 6 000.

– Asiakkaiden vaatimukset ja toiveet siitä, mitä he modernilta puhelinyhtiöltä haluavat, ovat rakentaneet valtavan muutostarpeen. Tämän päivän asiakas on valveutunut ja osaa vaatia uusia palveluita. Siihen haluamme vastata, myyntipäällikkö määrittelee.

Oma laajakaistaverkko

ESP on onnistuneesti korvannut menetettyjä lankapuhelinasiakkuuksia kattavilla laajakaistapalveluilla.

– Olemme rakentaneet oman laajakaistaportaalin. Vuonna 2001 laajakaistaliittymiä oli 148, nyt lähes 6 000, kertoo toimitusjohtaja Antti Korpela.

Yhtiön omaa Kopteri -laajakaistapalvelua myydään ESP:n toimialueelle Sastamalaan, sekä Huittisiin. Asiakkaat ovat ottaneet verkon hyvin vastaan. Kopterin markkinaosuus alueella on yli 90 prosenttia.

– Laajakaistapalveluissa valttimme ovat kilpailukykyiset hinnat ja paikallisuus. Kilpailijoilla ei ole täällä ylläpito- eikä huoltopalveluita. Me olemme valmiit palvelemaan asiakkaita nopeasti ja  esimerkiksi vikahuolto on tavoitettavissa heti, Jukka Kallio toteaa.

– Laajakaistaverkkomme toimii oikeasti ja sen hinta ja palvelut ovat kohdallaan, hän summaa.

Yrityksille Totta –palvelukokonaisuus

ESP on aina tehnyt yhteistyötä oman alueensa yrittäjäjärjestön kanssa. Yhteistyö nähdään tärkeänä, koska sen kautta palveluja voidaan kehittää yrittäjien tarpeita ajatellen. Tuloksena on erityisesti  yritysasiakkaille suunnattu uusi Totta –palvelukokonaisuus.

– Mietimme pitkään yrityspuolen tietoliikenneasioita. Kun teimme yritysoston ja hankimme uutta, korkean tason osaamista oikein isossa kasassa, loimme konseptin puolessa vuodessa, Jukka Kallio  kertoo.

Totta –palvelukokonaisuus kattaa kaiken mitä yrittäjä tietoliikenteessään tarvitsee. Tietokoneet ja tarvitsemansa palvelut, asennukset, laitteiden ylläpidon ja huollon. Juuri oman yrityksensä tarpeisiin räätälöityinä.

– Räätälöinti tarkoittaa käytännössä sitä, että kartoitamme aluksi asiakkaan senhetkisen kone- ja ohjelmistotilanteen. Laadimme 8-9-sivuisen dokumentin, joka sisältää myös tekniikkapuolen ehdotukset kehittämistoimenpiteiksi. Dokumentti käydään asiakkaan kanssa läpi, valitaan oikeat kapulat ja tehdään aikataulu. Lopputuloksena ovat varmasti oikeinmitoitetut palvelut todelliseen tarpeeseen, Antti Korpela selvittää.

– Asiakkaita ja palveluiden tarpeita on erilaisia. Totta –palvelu ei ole määrätty konsepti, vaan se rakentuu aina asiakkaan kanssa yhteistyössä, myyntipäällikkö lisää.

Yhtä huoletonta kuin liisaus

ESP:n periaatteena on auttaa asiakasta, on kysymyksessä mikä tahansa tai kuinka tahansa pieni ongelma. Usein pulmat ovat yksinkertaisia, myyntipäällikkö arvioi.

– Aika tyypillisiä ovat käyttövirheet. Ei osata käyttää tietokonetta ja sen ohjelmia. Meiltä voi kysellä vaikka excelfunktion rakentamisesta. Juuri tätä tarkoittaa palvelumme joustavuus ja helppous.

Yritysten tietoturvassa on hämmästyttävänkin usein puutteita. Tärkeiden tietojen varmistuksia ei ole hoidettu lainkaan tai ne on hoidettu puutteellisesti.

– Totta –palveluun kuuluva verkon yli varmennus on yhä suositumpaa. Asiakkaan tietokone tallentaa datan palvelimelle, jossa tieto on aina varmassa tallessa. Jos oma kone hajoaa tai katoaa, tiedot voidaan palauttaa palvelimelta takaisin, Jukka Kallio selvittää.

Varmistuksen ohella on tärkeää suojata tietokone oikein. Jos tietosuojauksen laiminyö, se voi tulla yritykselle todella kalliiksi.

ESP suosittelee yrityksille lisenssipohjaista palvelupakettia, joka on aivan yhtä huoleton ja varma vaihtoeto kuin auton liisaus. Asiakas ostaa käyttöoikeuden turvapalveluun ja ohjelma hoitaa verkonylipäivitykset automaattisesti.

– Toisaalta valvomomme pystyy tarvittaessa hallitsemaan asiakkaan koneita etänä, näkemään mahdolliset virushyökkäykset ja torjumaan ne.

– Annamme yrityksille myös ohjeet, miten käyttää tietokoneita oikein. Työpaikan koneelle ei saa tuoda kotikoneelta musiikkia tai ohjelmia, jotka saattavat sisältää viruksia. Voimme tosin suojata koneet palomuureilla, jolloin tämä ei ole edes mahdollista.

Tehokkaita lisäpalveluita

Totta-palveluun kuuluu myös exchange eli tietokoneen ja kännykän kalenterien integrointi. Kun asiakas tekee kännykkään kalenterimerkinnän, se kopioituu automaattisesti tietokoneen kalenteriin. Palvelu tehostaa yrityksen sisäistä ja ulkoista yhteydenpitoa sekä parantaa tietoturvaa ja tietojen jakamista.

Sharepoint –palvelua tarjotaan yrityksille mm. dokumenttiarkistoksi. Sinne yritys pystyy tallentamaan erilaisia dokumentteja, jotka voidaan luokitella eri laatikoihin tai joille voidaan määritellä tietyt käyttöoikeudet. Käyttöoikeuksia voidaan jakaa niin oman yrityksen kuin asiakkaidenkin käyttöön.

Totta –palvelukokonaisuuden täydentää asiakkaan konekannasta huolehtiminen. ESP voi ostaa asiakkaan vanhat tietokoneet, muuttaa niiden käytön kuukausimaksulliseksi ja ajaa koneet loppuun. Kun vanhojen koneiden elinkaari on lopussa, ESP tuhoaa kovalevyt turvallisesti, huolehtii koneiden kierrätyksestä ja vaihtaa tilalle uudet koneet.

Sopii kaikille yrityksille

Antti Korpelan ja Jukka Kallion mukaan ESP:n Totta –palvelu sopii kaikenkokoisille yrityksille  ja kaikilla toimialoilla.

– Yritystä helpottaa merkittävästi, kun voi luovuttaa tietotekniikan osaamisen, huollon ja ylläpidon meille. Väitän, että pitkässä juoksussa yritys saa palvelusta myös tuntuvaa kustannussäästöä, Kallio toteaa.

– Yrityksen ei tarvitse sitoa pääomiaan tietokoneisiin. Ainoa kustannus on pieni kuukausimaksu, jonka saa verotuksessa vähennyksiin, Korpela täydentää.

ESP:ssä on jo havaittu, että Totta –palvelun valinneissa yrityksissä tulee tietoyhteyksissä toimintahäiriöitä ja katkoksia huomattavasti vähemmän kuin normaalisti. Moni asia kun on jo ennakolta seurattu ja hoidettu. Ja jos ongelmia tai kysyttävää ilmaantuu, on apua nopeasti saatavilla.

Palvelut kehittyvät edelleen

Etelä-Satakunnan Puhelin on viime vuosien ajan rakentanut aktiivisesti kuituverkkoa. Tavoitteena on kuiduttaa toimialueen taajamat ja uudet asuinalueet. Yrityksiin kuituyhteyksiä rakennetaan tarpeen ja kiinnostuksen mukaan.

– Olemme luomassa laajakaistapalvelun päälle lisäarvopalveluja, jotka vaativat nopeita ja häiriöttömiä yhteyksiä, markkinointijohtaja perustelee.

Kallion mainitsemia lisäarvopalveluita ovat mm. teräväpiirtotekniikka ja sähköisten palvelujen kauppapaikka.

 

Etelä-Satakunnan Puhelin Oy
Osoite
Marttilankatu 5
38200 Sastamala

puh. 03 519 91

fax 03 514 3900

email
esp@esp.fi

http://www.esp.fi

Share.